Προσέχουμε τη στάση του σώματός μας!

Τις τελευταίες εβδομάδες η ανθρωπότητα βιώνει πρωτόγνωρες καταστάσεις οι οποίες τρέχουν με γοργούς ρυθμούς, σε ότι αφορά την πανδημία του Covid-19. Για αυτό το λόγο έχουμε κληθεί όλοι να βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση της μένοντας σπίτι για τη δική μας ασφάλεια και υγεία αλλά και για την ασφάλεια και υγεία των συνανθρώπων μας που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.

Φυσικά η ζωή δεν μπορεί να σταματήσει, μπορεί όμως να προσαρμοστεί στις τωρινές μας ανάγκες. Σίγουρα οι περισσότεροι από εμάς έχουμε βρεθεί με περισσότερο χρόνο και δουλεύοντας από το σπίτι. Είναι λογικό σε πολλούς από εμάς να λείπει και η φυσική δραστηριότητα, όμως το να μείνουμε μέσα κάθε άλλο παρά περιοριστικός παράγοντας είναι. Μπορούμε λοιπόν να κρατήσουμε καλή τη φυσική μας κατάσταση να υιοθετήσουμε πιο υγιεινό τρόπος ζωής και να περνάμε τον χρόνο μας ευχάριστα, μόνοι λη με την οικογένειά μας. Πως θα γίνουν όλα αυτά; Μα με την άσκηση φυσικά. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ή άσκηση είναι υγεία.

Από σήμερα λοιπόν και στη συνέχεια θα αναρτούμε τακτικά διάφορα θέματα που σχετίζονται με τη φυσική δραστηριότητα τόσο των ενηλίκων όσο και των παιδιών καθώς και διασκεδαστικές δραστηριότητες για όλη την οικογένεια που θα μπορούν να υλοποιηθούν σε εσωτερικό χώρο.

Σαν πρώτη επαφή μας επέλεξα να μιλήσουμε για τις βασικές εργονομικές αρχές στην καθημερινότητά μας για θέματα τα οποία καταλαμβάνουν τον περισσότερο χρόνο στη μέρα μας και αυτά δεν είναι άλλα από την εργασία, τον χρόνο στα tabletsκαι smartphones,τον τρόπο που χαλαρώνουμε βλέποντας τηλεόραση και τον ύπνο. Συχνά κάνοντας τα παραπάνω έχουμε λανθασμένες ή άβολες θέσεις, με αποτέλεσμα ορθοσωμικά προβλήματα όπως είναι η σκολίωση, η κύφωση, λόρδωση, ανισορροπίες των δύο πλευρών ,ελλείμματα δύναμης ,μυοσκελετικοί πόνοι και τραυματισμοί. Πολύ συχνό είναι και το φαινόμενο της λάθος στάσης από όρθια θέση. Καθώς λοιπόν οι περισσότεροι έχουμε κληθεί να αντιμετωπίσουμε μια διαφορετική καθημερινότητα με τις περισσότερες αν όχι όλες τις ώρες στο σπίτι καλό θα είναι να γνωρίζουμε ακριβώς ποια είναι η πιο σωστή στάση σώματος σε κάθε περίπτωση.

  • Η σπονδυλική στήλη πρέπει να βρίσκεται σε ευθεία γραμμή.
  • Η λεκάνη πρέπει να ακουμπά στο πίσω μέρος του της καρέκλας.
  • Το βάρος του σώματος να είναι ίσα κατανεμημένο.
  • Τα γόνατα θα πρέπει να βρίσκονται σε ορθή γωνία και στο ύψος των ισχίων για αυτό το λόγο καλό θα ήταν να χρησιμοποιούμε υποπόδιο.
  • Τα πέλματα θα πρέπει να ακουμπούν ολόκληρες στο έδαφος.
  • Οι ώμοι θα πρέπει να είναι προς τα πίσω και το πηγούνι που θα πρέπει να βρίσκεται προς τα μέσα.
  • οι αγώνες θα πρέπει να βρίσκονται στις 90 Μοίρες και να ακουμπούν στο γραφείο και την καρέκλα.
  • Η οθόνη του υπολογιστή θα πρέπει να βρίσκεται στο ύψος των ματιών.
    Το πιο σημαντικό που πρέπει να επισημάνω και δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι κάθε μισή η μία ώρα χρειάζεται να κάνουμε διαλείμματα στα οποία θα πρέπει να υπάρχει μία μικρή κίνηση. Για το πώς θα γίνει αυτό θα αναφερθούμε στο επόμενο άρθρο μας. Κάτι άλλο που θα μπορούσαμε να κάνουμε για να οργανώσουμε σωστά το γραφείο μας θα ήταν να τοποθετήσουμε κοντά μας όλα τα αντικείμενα εργασίας. Τα χέρια μας να λειτουργούν κοντά στον κορμό στο ύψος της κοιλιάς και του θώρακα ειδάλλως υπάρχει μεγάλη καταπόνηση από επαναλαμβανόμενες λανθασμένες κινήσεις. Τοποθετήστε λοιπόν τα αντικείμενα που χρησιμοποιείται πιο συχνά κοντά σας και σ αυτά τα ύψη ώστε να μην γίνονται υπερεκτάσεις και ακραίες κινήσεις.
  • Αν τώρα η εργασία που καλούμαστε να κάνουμε είναι από όρθια θέση, το αντικείμενο εργασίας θα πρέπει να βρίσκεται στο ύψος των αγκώνων με περιορισμένες τις κινήσεις που γίνονται πάνω από το επίπεδο των ώμων. Κάτι άλλο που πρέπει να προσέχουμε είναι να αλλάζουμε συχνά το βάρος που από το ένα πόδι στο άλλο και ιδανικά θα ήταν να έχουμε και εδώ υποπόδιο το οποίο θα ανεβάζουμε μία το ένα πόδι και μετά από λίγη ώρα το άλλο πόδι. Έτσι μπορούμε να κάνουμε και όλες τις δουλειές του σπιτιού που απαιτούν ορθοστασία ( πλύσιμο πιάτων, σιδέρωμα κλπ).

    Κάτι άλλο το οποίο κάνουμε σε μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς μας και τώρα ίσως λίγο παραπάνω είναι η χρήση του tablet ή του smartphone. Εδώ η στάση του κεφαλιού κατά τη χρήση είναι πάρα πολύ σημαντική για να μην υπάρχει μεγάλη καταπόνηση στον αυχένα. Η σωστή στάση λοιπόν είναι να φέρνουμε το αντικείμενο στο ύψος των ματιών δηλαδή η κλίση του κεφαλιού να είναι 0°. Εδώ εξασφαλίζουμε τη λιγότερη δυνατή επιβάρυνση του αυχένα. Κρατώντας το κινητό μας χαμηλά όπως συνήθως γίνεται και γέρνοντας το κεφάλι προς τα μπροστά περίπου 60° η επιβάρυνση είναι τέτοια που μπορεί να φτάσει έως και τα 27 κιλά στους σπόνδυλους της αυχενικής μοίρας.

    Κάτι άλλο που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι η ποιότητα του ύπνου επηρεάζει πολύ την υγεία .Τα πρώτα που πλήττονται από μία κακή στάση ύπνου είναι ο αυχένας και η μέση. Παρακάτω στις φωτογραφίες μπορείτε να δείτε ακριβώς τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να ξαπλώνετε ανάσκελα και στο πλάι καθώς και πόσο σημαντική είναι η χρήση βοηθητικών μαξιλαριών. Η στάση μπρούμυτα γενικά δεν προτείνεται.

    Ποτέ δεν είναι αργά να αλλάξουμε τις συνήθειες μας ξεκινάμε από σήμερα και διδάσκουμε στα παιδιά μας να σέβονται το σώμα τους. Μείνετε συντονισμένοι ακολουθούν διάφορα προγράμματα βελτίωσης της φυσικής κατάστασης καθώς και διασκεδαστικά προγράμματα για παιδιά και ενήλικες.

    Κανέλλου Ευαγγελία
    Καθηγήτρια φυσικής αγωγής
    Προπονήτρια Ποδοσφαίρου
    Σύμβουλος άσκησης